الأحد، 19 يوليو 2015

من مذكرت شابه بالاربعين إفرحوا الجزء الاخير

مرالوقت سريعا لم اشعر به باقي علي حفلي يومين وكنت في غايه الاستعداد , كنت فرحه جدالا اعلم ان كانت سعاده زائفه ام سعاده حقيقه ؟؟ ولكني كنت سعيده ..

عائلتيلم تكن راضيه تماما وابي اعلن امتناعه عن الحضور وكذلك والدتي , أما صديقاتىالبنات كن فرحات بشكل غير عادي و كن مصرات علي الحضور واكثر من شجعوني هن ..

أخبرنة جدى بانهم فرحنين في ليس الإ وكنتاتفق معه حقيقه ..ومرت الايام سريعا وفرحي بعد الغد الحمد لله النقيب تامر معملشحاجه (بقول في نفسي) , الامور هاديه ومستقره وماشيه ذي منا عاوزه ربنا يتمها عليخير .. انتفض علي صوت هاتفي

انا:الو

المتحدث: ايوه الآنسه جميلة

انا:اه

المتحدث:النقيب تامر يافندم ممكن تشرفيني في القسم هنا شويه ؟؟

أنا: خير لقيت المحفظه

النقيبتامر: تقريبا

...............................

فيالقسم القي التحيه فور دخولي : سلام عليكم, مين دوول الناس دي انا شوفتها فين قبل كده (بسأل نفسي وبشبهه)

النقيبتامر: وعليكم السلام .. اتفضلي .. عارفه دوول ؟؟

أنا: مش أخده بالي حقيقه بشبهه مين دوول؟,وايه الي عمل فيهم كده ؟( كانوا في حاله يرثي لها ,ذي ما يكونوا كانوا في معركةولا حاجه )

النقيبتامر: دا يا ستي الواد الي حجزلك القاعه ودا بتاع الد جي الي انتي اتفقتي معاه.

أنا: وإيه الي عمل فيهم كده ؟؟؟ مين الي ضربهم ؟؟

النقيبتامر: ضرب ايه بس ,حد جه جنبك ياد انت وهو ؟؟

ليردوابصوت واحد متحشرج :لا ياسعاده البيه ابدا .. حقك علينا يا ست هانم فلوسك أهيه ؟؟

أنا: ليه الحفله بعد بكره ؟

ليردصاحب القاعه :لا خلاص يا ست هانم انا هقفل القاعه

ويأتيصوت صاحب الدجي من بعده : وأنا بعت الد جي

يتلونوجهي بعلامات استفهام لاحصر لها ,أعتقد إني فهمت الموقف اوجه حديثي للضابط : هو في ايه حضرتك ؟؟

النقيبتامر: ابدا خدي فلوسك , وينظر اليهم كانهممتهمين قوم يا اد انت وهو من هنا ومش عاوز اسمع عنكو تاني لا في خير ولا في شر ...

يقفزالرجلين فرحا ويتركو المكان مسرعين ... اوجهه حديثي للضابط : انت ليه عملت كده؟انت مالك اصلا ؟

النقيبتامر: اهدي بس يا آنسة مناديا علي العسكري : يا نصه لمون للآنسة

أنابعصبيه : مش عاوزه حاجه بوظت حفلتي ليه؟؟؟

النقيبتامر: حفله ايه بس يا آنسة, هعملك حفله احسن منها انتي هتبقي مرات ضابط مهم اهديكده وروقي ...

أنا: مين اداك حق تتدخل في حياتي؟

النقيبتامر: البلد كلها بتتكلم عن البنت المجنونه الي هتعمل فرح من غير عريس .. اناانقذتك من الفضايح ..

أنابلهجه حاده آمره : دي آخر مره أشوفك فيها او تكلمني علي التليفون .. أهم بالخروجمن الباب قبل ان يمسك يدي ....

النقيبتامر: انا اسف بعتذر منك كتير سامحيني لكن لا تتركيني انا بحبـ.... اصدي انا معجببيكي عشان كده اديت نفسي الحق في التدخل في حياتك للحفاظ عليها ليس الا...

اسحبيدي بقوه واتركه وامشي ولا انظر ورائي ...

,,,رجعتالبيت حزينه وحفلي أتلغي طبعا, وكلام الناس كان بيضايقني علي طوول

ادخل علي ابي وامي ... قررت أعمل حفله تنكريه

امي: انتي يا بت انا مش فاضيه غير للهبل دا كل شويه .. بطلي فضايح واعقلي.

انظرلابي منتظره رده : ممكن نعمل حفله يوم ميلادك ,حفله تنكريه .

اميتتدخل وبقوه :لا دا علي جثتي .. أعقل أنت وبنتك .

موجههحديثي لامي: امي دي فكره كويسة وهتفرحي برضة .

أنتيإجننتي رسمي لا وكمان بقيتي بلهاء , فقدتي الاحساس.

أتركأمي وأمشي حزينه لم تكن من عادتي الرد علي امي فهي بالأخيراميوتهمها حياتي .

كانباقي علي عيد ميلادي شهر ونص,استطاع والدي اقناع والدتي بعمل الحفله التنكريه لعيدميلادي من باب تغيير الجو والتقرب أكثر للعائله ولكن أمي رفضت المشاركه,وبدءت معأبي تجهيز حفل عيد ميلادي .

طبعاكانت فكره أكتر من مجنونه خاصه في مجتمع يرفض كل ما هو جديد مجتمع يعيش في عاداتهوتقاليده وعندما يتغير لا تعلم من أين يقتبس تغيراته. كنت آراه مجتمع قاسي وعليهالتغير ولكن كان علي البدء بنفسي

وكانت البدايه ...........................





حـــفــلـي الـتـنـكــــري



جدي رفض التنكر كان فاكرها هتكون حفلة سخيفة لكنةغيرة رأية :تعرفي يا بت يا جميله الحفله دي رجعتني 20سنه للوارء

أقبليده الجميله أنا بحبك اووي يا جدي ومبسوطة انك جيت النهاردة ربنا يفرح قلبك يا جدي.

جدي: هفرح بيكي اما تجوزي بجد مش الهبل الي كنتي عاوزه تعمليه دا, ربنا يبارك فيك ياتامر يا ابنى .

جدو...........

جديمقهقها : خلاص خلاص خلينا في الحفله التنكريه ..

بسسيبك انت شكلك عريس يا جدو

يضحكجدي : طب ما بلاش جدو دا بقا النهارده .

اضحكحاضر يا حبيبى انا .

جدي: جميله انتى مبسوطه ؟

موش عارفه ولكن على الاقل خلينا نستمتع بوقتنا دلوقتى , والدي لابس لبس الملوك جابوه منين دا يا تري؟واصحابي البنات الي كانت لابسه لبس سندريلا وفله والي كانت لابسه سبايدر مان وكاتومن وسبونج بوب , شوفت ياجدي الي لابسة موزه دي والي كانت لبسة لبس ملكات الزمنالقديم ......انا بقه كنت لابسه ساري هندي.

وطفينا شمع عيد ميلادي 26وانتهي الحفل كان بمركب بالنيل , وكنت سعيده واصحابي كمان,الطفل الي جواه كل واحد فينا لازم نسيبه يتنفس و يظهر من وقت للتاني .



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق