الجمعة، 25 سبتمبر 2015

قصه قصيرة مكررة


المشهد الاول
يوم 20/8/2015 عرفت بالصدفه البحته انه مطلوب سكرتيرة بمعهد الاورام بالمستشفي العسكرى فرحت قدمت ..
المشهد الثانى
بعد الظهر في المستشفي العسكري بصاله الانتظار المكان مكيف و العاملين هناك يبدوا عليهم انهم من عجينة تانيه غير عجينى البنى ادميين جلست اشاهد التلفاز ال 45 بوصه التوشيبا كان شغال مسلسل صعيدى به مشاهد خارجه ولكن الجميع مستمتع خرجت استنشق الهواء لحد ما دورى يجى وادخل اقابل المدير
المشهد الثالث
بمكتب المدير
مساء الخير
مساء النور
كنت جايه اقدم لوظيفه السكرتيرة
معاكى الس في
اه اتفضل
بعد ما شافه : ايه كل دا انتى فاضيه ولا ايه كل دى سي في
ابتسم ولا اعلق
المدير : طريقه كتابه السي في غريبه بس هعديها
انا : متشرفتش بحضرتك
انا العميد طيار ايهاب المغازى  مدير المعهد ... هنبعتلك اتفضلى انتى دلوقتى .
أعُقب : اعرف الرائد احمد بالمناسبة افتكر انه من نفس العيلة
العميد طيار في نظرة وتحول مفاجئ لغضب : بتاع مديرية الامن ؟؟ هو أحمد بقا مغازى أمتة ؟؟
وظل ينظر لى بانتظار إجابة منى وكأن المفروض يكون عندى اجابة وكأنى غلطت غلطه كبيرة  مثلا ولكن نظرتة حملتة كرهاً غير مفهوم بالنسبة لى فكسرت هذه الحده قائلة : و أعرف الدكتور تامر برضو
إبتسم قائلاً وقد هدأت ملامحه : أهو تامر الي مغازى أصيل
إبتسمت و أنصرفت  
المشهد الرابع
بعد ساعه في نفس اليوم اتصال من المستشفي العسكرى سياده العميد الطيار رشحك للانترفيو بالقاهرة الخميس الجاى بالتوفيق .
المشهد الخامس
يوم الخميس 27/8/2015
كنت بالقاهرة لعمل واضطريت استاذن للانترفيو المكان كان بمصر الجديده صعب الوصول وتهت وصرفت كتير فلوس لحد ما عرفت اوصل
المشهد السادس
بالشركه مقر الانترفيو
مساء الخير جايه من كفر الشيخ عندى انترفيو سكرتيرة بمعهد ارورام بكفر الشيخ
السكرتيرة تقطب جبيننها معندناش علم ان حد جاى من كفرا لشيخ ثوانى
دخلت للمدير اكتر من مرة . و المدير عمل كذا اتصال وبعد نصن ساعه من ناس
دخلت للمدير .
المشهد السابع
المدير : حضرتك العميد الطيار ايهاب  المغازى مبلغنيش انه هيبعت حد ولا بعت اوراق , معاكى سي في شهادتك وكنا اخترنا خلاص .
انا : اه معايا افضل , ( العميد الطيار الي من عائله مشهورة وذات نفوس يا تري ليه عمل كده )
المدير بعد ما بص في اوراقى سي في هايل اعتقد انك تقدرى تدى افضل في مكان تانى سي في اعلى من الوظيفه .
انا : نعم !!!!
المدير : طب خلينى اناقش الموضوع مع العميد ايهاب المغازى لاننا اختارنا خلاص ومعنديش فكرة بعتوكى ليه .
المشهد الثامن
رجعت الي البيت محبطه وموش فاهمه ايه الي حصل بعد برضه ماتهت وصرفت فلوس
المشهد التاسع
اتصلت بالشركه بالقاهرة بعد كام يوم حابه اعرف نتيجه الانترفيو ,,, بلغتنى السكرتيرة انه اختارو خلاص سكرتيرة .
المشهد العاشر
24/9/2015
عرفت بالصدفه بالحته ان السكرتيرة الي تم اختيارها بنت لواء طيار , وكانت مختارة اصلا من قبل العميد الطيار وبعت ورقها ومبعتش ورقى , لكنى موش فاهمه ليه كلمونى وبعتوونى القاهرة مشوار تعبت فيه وصرفت فيه اد كده
العميد طيار قاعد على مكتبه في التكييف يجامل حبابيه , عائلات بتجامل بعضها ويمرمطوا بنات الناس ...... صعبت عليا نفسي .
انتهت القصه

الجمعة، 11 سبتمبر 2015

شلوط معنوي



نشرت 4 اكتوبر 2012
حوار راقي بين شاب وفتاه في 2020 علي الفيس بوك..
.البنت قاعده علي الفيس بوك كعادتها ,ليفاجأها ......................
الولد : انا مش مرتبط ع فكره
 البنت: نعم
 الولد: قلت اعرفك يعني ممكن تشاوري عقلك وتخطبيني .
البنت : هو انا كنت سالتك يا رخم افندي
 الولد: شكلك زعلانه مني وشايله كتيير ,هو انا زعلتك في حاجه ؟؟
البنت:روح اتسلي بعيد ياشاطر شكلك فاضي ومش لاقي حاجه تعملها
 الولد:انتي مشغوله ولا حاجه ؟
البنت: اه طبعا ,, هو انا فاضيلك .
 الولد:طب ربنا يعينك ,اسف علي تعطيلك .
 البنت: تصدق انك رخم
 الولد: اه منا عارف
البنت: انت ايه مشكلتك ياد انت, قولي يا فرفور ممكن اساعدك .
 الولد: بجد ولا تريقه
 البنت: جد طبعا يا عثل
 الولد: مشكلتي ان عائلتي كلها موظفين حكومه ما عاد انا ,طول النهار قاعد لوحدي مش بعمل حاجه, واخر النهار اما يرجعو برضه مشغولين ومحدش بيكلم معاي خالص.
البنت : طب ماتروح تشتغل انت كمان قاعد ليه ؟
الولد: نفسي بس مش بستمر في ولا شغلانه ,مش عارف ليه
 البنت : انت عاوز تبقي ايه طيب ؟
 الولد: اي حاجه انا مبدقش , وبشتغل اي حاجه معنديش مشكله,تقدري تقولي بتاع كله يعني .
البنت :واما انت بتاع كله مش فالح في ولا شغلانه ليه ؟
 الولد:مش عارف؟؟؟؟
البنت :طب بقولك ايه انزل عاكس البنات ف الشارع احسن
 الولد: ماليش نفس ,وبعدين انا مش بعاكس انا بتعاكس...
 البنت : اكيد طبعا
الولد: انا مش مرتبط بالمناسبه لو غيرتي رايك
 البنت :ماشي يا فستك