الأحد، 19 يوليو 2015

من مذكرات شابه بالاربعين .. إفرحوا 3

ا

الحقني يا حضرته الضابط محفظتي إتسرقت ..

الضابط :اهدي بس كده خير يا فندم ايه الي حصل ؟

كنت بشتري شويه حاجات من السوبر ماركت الي قدام القسم دا وطلعت المحفظه احاسب ونسيتها فين معرفش انا فؤجئت انها مش معايا ورجعت اسأل عليها قالو محدش شاف حاجه ..

الضابط : اهدي يا فندم بس كده وروقي ,مناديا بصوت عالي... نصه انت يا حمار

ليظهر نصه مسرعا : تحت امرك يا سعاده البيه ..

الضابط كوبايه ليمون ساقعه بسرعه للآنسه وينظر الي : الاسم ايه متشرفناش ؟

ارد بكل هدوء وحزن : جميلة

الضابط موجهها حديثه للعسكري : للانسه جميله بسرعه ..

متشكره جدا مفيش داعي انا بس عاوزه اعمل محضر...

الضابط : بصي يا آنسه القسم دا مالوش دعوه باي حاجه تحصل في المحافظه يعني لو اتسرقتي قدام باب القسم مالناش دعوه ,إحنا مسؤليين عن القري التابعه للمحافظه.

مردده كلامه : نعم ! لو اتسرقتي قدام باب القسم مالكوش دعوه!!! اذاي يعني؟ انا اتسرقت هنا وهعمل محضرهنا لو سمحت افتح محضر..

يتدخل نصه : اللمون يا سعاده البيه يضعه امامي مبتسما ويخرج .

الضابط : اشربي بس كده وروقي ... هي المحفظه كان فيها كام ؟؟

دفعت الفلوس في السوبرماركت مكنش فيها غير شويه فكه المهم بطاقتي الشخصيه ممكن حد يستغل البطاقه الشخصيه , و الفيزا و كارنيهات ...

يدخل العسكري مره آخري مقاطعا حديثي : الست دي جوزها بايت في الحجز وجايباله الاكل دا يافندم ندخله؟

الضابط : هي فين ؟؟

العسكري منادبا علي السيده الواقفه بالخارج : تعالي كلمي حضرته الضابط ..

تدخل الزوجه استغرب جدا عند رؤيتها من البس والذهب والمكياج ايه دي!!دي منظر واحده جوزها في الحبس (بقول لنفسي )

الضابط ينظر اليها في لهجه حاده : الاكل دا لجوزك ؟

الزوجه :لا دا طليقي بس لسه بحبه واحتمال نرجع لبعض سايق عليك النبي تدخله الاكل دا يا سعاده البيه وتسلمولي عليه ونبي يمكن يحن لي تاني والميه ترجع لمجاريها ويا بخت من وفق راسين في الحلال ...

ينظر الضابط للعسكري بلهجة آمرة: افتح الاكل يا عسكري ..

يتقلب وجه السيده في الالوان وبدا الضابط عصبي

العسكري : ايه الحبوب دي يا وليه ؟

الزوجه : دي حبوب للصداع يا اخويا ...

الضابط ينظر الي الزوجه في لهجه حاده : وانتي عرفتي منين انه مصدع ؟؟ ثم يوجهه حديثه للعسكري : افتح الحبوب دي وشوفها ايه يا عسكري؟

العسكري : تمام يا فندم , بعدما يفتحها العسكري : دا مخدرات يا فندم ..

زوجة السجين في دهشه تمثيليه : ايه!! مخدرات ولا اعرف عنها حاجه يا سعاده البيه انا اشتريتها من الصيدليه علي اساس انها للصداع ..

الضابط: تعرفي لو مكنش مذاجي رايق النهارده كنت عملت فيكي ايه ,خدها علي الحبس يا عسكري والصبح نشوف, وينظر الي ليتحول لكائن آخر , كنا بقول ايه؟ اه البطاقه الشخصيه بس هي الي ضاعت ؟..طب تمام بسيطه خالص انا هعملك محضر وسيبي رقم تليفونك لو في جديد هنكلمك ..

بعد المحضر شكرت الضابط ومشيت ياله من يوم طويل مرهق ......

...........................................................................

فور دخولي المنزل ,,,

ايه يا بت يا جميله اتاخرتي ليه كده .. ماما تستقبلني علي الباب

تخيلي يا ماما وأنا بشتري الحاجات دي من السوبر ماركت المحفظه اتسرقت ...

امي : يا خبر ابيض ودفعتي الفلوس دي منين ؟؟

لا يا امي دي اتسرقت بعد اما حاسبت وعملت محضر...

امي: البطاقه الجديده ضاعت من اولها

اه شوفتي (هاتفي يرن) مقاطعا حديثنا

أتسأل : مين بيرن علي دلوقتي ؟!

دا رقم غريب يا ماما خدي ردي

امي : الو وعليكم السلام لا انا مامتها ..مين معايا ؟ .. طب ثواني .. كلمي النقيب تامر

في استغراب وتعجب: الو وعليكم السلام ... بخير الحمد لله .. اه وصلت بالسلامه .. خير في حاجه ... اممم لا انا خلصت كليه ...مع السلامه .

امي: مين انقيب تامر دا ؟

الي عملي المحضر من شويه

امي : وعاوز ايه ؟؟

بيسالني اذا كنت خلصت كليه ولا لاء ؟وبيشوفني وصلت بالسلامه ولا ؟

شكله ايه تامر دا يا جميله ؟؟

عادي ذي أي ضابط ....

كان في ايده دبله ولا حاجه ؟؟

ماما !!!!

امي : مجرد سؤال ردي عليه بس ؟؟

معرفش مخدتش بالي ..

ماما: هو إنتي علي طوول كده عمرك ما ركزتي في حاجه مفيده ... على العموم انا مرضاش انك تتجوزى ضابط وتبقي أرمله في عز شبابك .
يتبع
لنقيب تامر <3

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق