الأحد، 16 أغسطس 2015

من مذكرات شابه بالاربعين ... إفرحوا 3

النقيب تامر

الحقنييا حضرته الضابط محفظتي إتسرقت ..
الضابط:اهدي بس كده خير يا فندم ايه الي حصل ؟
كنتبشتري شويه حاجات من السوبر ماركت الي قدام القسم دا وطلعت المحفظه احاسب ونسيتهافين معرفش انا فؤجئت انها مش معايا ورجعت اسأل عليها قالو محدش شاف حاجه ..
الضابط: اهدي يا فندم بس كده وروقي ,مناديا بصوت عالي... نصه انت يا حمار
ليظهرنصه مسرعا : تحت امرك يا سعاده البيه ..
الضابطكوبايه ليمون ساقعه بسرعه للآنسه وينظر الي : الاسم ايه متشرفناش ؟
اردبكل هدوء وحزن : جميلة
الضابطموجهها حديثه للعسكري  : للانسه جميله بسرعه..
متشكرهجدا مفيش داعي انا بس عاوزه اعمل محضر...
الضابط: بصي يا آنسه القسم دا مالوش دعوه باي حاجه تحصل في المحافظه يعني لو اتسرقتيقدام باب القسم مالناش دعوه ,إحنا مسؤليين عن القري التابعه للمحافظه.
مرددهكلامه : نعم ! لو اتسرقتي قدام باب القسم مالكوش دعوه!!! اذاي يعني؟ انا اتسرقتهنا وهعمل محضرهنا  لو سمحت افتح محضر..
يتدخلنصه : اللمون يا سعاده البيه يضعه امامي مبتسما ويخرج . 
الضابط: اشربي بس كده  وروقي ... هي المحفظه كانفيها كام ؟؟
دفعتالفلوس في السوبرماركت مكنش فيها غير شويه فكه المهم بطاقتي الشخصيه ممكن حد يستغلالبطاقه الشخصيه , و الفيزا و كارنيهات ...
يدخلالعسكري مره آخري مقاطعا حديثي : الست دي جوزها بايت في الحجز وجايباله الاكل دايافندم ندخله؟
الضابط: هي فين ؟؟
 العسكري منادبا علي السيده الواقفه بالخارج  : تعالي كلمي حضرته الضابط ..
تدخلالزوجه استغرب جدا عند رؤيتها من البس والذهب والمكياج ايه دي!!دي منظر واحدهجوزها في الحبس  (بقول لنفسي )
الضابطينظر اليها في لهجه حاده : الاكل دا لجوزك ؟
الزوجه:لا دا طليقي بس لسه بحبه واحتمال نرجع لبعض سايق عليك النبي تدخله الاكل دا ياسعاده البيه وتسلمولي عليه ونبي يمكن يحن لي تاني والميه ترجع لمجاريها ويا بخت منوفق راسين في الحلال ...
ينظرالضابط للعسكري بلهجة آمرة: افتح الاكل يا عسكري ..
يتقلبوجه السيده في الالوان وبدا الضابط عصبي
العسكري: ايه الحبوب دي يا وليه ؟
الزوجه: دي حبوب للصداع يا اخويا ...
الضابطينظر الي الزوجه في لهجه حاده  : وانتيعرفتي منين انه مصدع ؟؟ ثم يوجهه حديثه للعسكري : افتح الحبوب دي وشوفها ايه يا عسكري؟
العسكري: تمام يا فندم , بعدما يفتحها العسكري : دا مخدرات يا فندم ..
زوجةالسجين في دهشه تمثيليه : ايه!! مخدرات ولا اعرف عنها حاجه يا سعاده البيه انااشتريتها من الصيدليه علي اساس انها للصداع ..
الضابط:تعرفي لو مكنش مذاجي رايق النهارده كنت عملت فيكي ايه ,خدها علي الحبس يا عسكريوالصبح نشوف, وينظر الي ليتحول لكائن آخر , كنا بقول ايه؟ اه البطاقه الشخصيه بسهي الي ضاعت ؟..طب تمام بسيطه خالص انا هعملك محضر وسيبي رقم تليفونك لو في جديدهنكلمك ..
بعدالمحضر شكرت الضابط ومشيت ياله من يوم طويل مرهق ......


...........................................................................
فور دخولي المنزل ,,,
ايهيا بت يا جميله اتاخرتي ليه كده .. ماما  تستقبلني علي الباب
تخيلييا ماما وأنا بشتري الحاجات دي من السوبر ماركت المحفظه اتسرقت ...
امي: يا خبر ابيض ودفعتي الفلوس دي منين ؟؟
لايا امي دي اتسرقت بعد اما حاسبت وعملت محضر...
امي:البطاقه الجديده ضاعت من اولها
 اه شوفتي (هاتفي يرن) مقاطعا حديثنا
أتسأل: مين بيرن علي دلوقتي ؟!
دارقم غريب يا ماما خدي ردي
امي: الو وعليكم السلام لا انا مامتها ..مين معايا ؟ .. طب ثواني .. كلمي النقيب تامر
فياستغراب وتعجب: الو وعليكم السلام ... بخير الحمد لله .. اه وصلت بالسلامه .. خيرفي حاجه ... اممم لا انا خلصت كليه ...مع السلامه .
امي:مين انقيب تامر دا ؟
اليعملي المحضر من شويه
امي: وعاوز ايه ؟؟
بيسالنياذا كنت خلصت كليه ولا لاء ؟وبيشوفني وصلت بالسلامه ولا ؟
شكلهايه تامر دا يا جميله ؟؟
عاديذي أي ضابط ....
كانفي ايده دبله ولا حاجه ؟؟
ماما!!!!
امي: مجرد سؤال ردي عليه بس ؟؟
معرفشمخدتش بالي ..
ماما:هو إنتي علي طوول كده عمرك ما ركزتي في حاجه مفيده ... على العموم انا مرضاش انكتتجوزى ضابط وتبقي أرمله في عز شبابك .

يتبع :*

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق